De koning
Ontwikkelingen als Internet of Things, Big Data en het gebruik van sensoren zijn niet meer weg te denken uit de snel veranderende maatschappij. BeSense combineert deze trends om door middel van sensoren gebouwen slimmer, gezonder en schoner te beheren! Sensoren in het gebouw meten de bezetting én de kwaliteit van de lucht. BeSense is een product van Heijmans en schoonmaakbedrijf CSU.
Het dilemma
COMM (het nieuwe Museum voor Communicatie) in Den Haag is dé plek waar je de invloed van communicatie ervaart. In november 2017 is het museum na een grootschalige verbouwing heropend. Als bezoeker onderga je wat de impact van communicatie is op jou en je omgeving. Voor de heropening was er expositieruimte om de sensoren van Besense te presenteren en uit te leggen.
De buit
Voor de expositie in het museum hebben we een customer journey ontworpen. Een customer journey is een (meestal visuele) weergave van de reis die een klant maakt als hij of zij te maken heeft met een product of service. Meestal zijn customer journey’s een marketing instrument om te kijken of bedrijven het klantproces goed hebben ingericht. In dit geval hebben we de customer journey gebruikt om te laten zien welke stappen de sensoren doorlopen voordat zij alle informatie hebben gemeten. Door de vormgeving is deze zowel aansprekelijk voor kinderen als volwassenen. Op de customer journey is plaats voor het fysiek neerleggen van de sensoren. Daarnaast hebben we een bouwplaat gemaakt van het museum zodat de customer journey ook de hoogte in gaat.